Ileana Iliescu, primă balerină și prietena mea. A fost eleva Maestrului Anton Romanovski.

Version française ici

Nu pot să nu vorbesc despre Ileana Iliescu, marea balerină care a iluminat toată adolescența și formarea mea în dans clasic la București, România.

Personaj sclipitor, vioi, Ilenana Iliescu avea o ținută regală pe scenă pe care și-a păstrat-o și în viața ei de toate zilele.

Am văzut mulți dansatori și balerine, fiecare cu calitățile lui, dar cea care m-a marcat cel mai mult, cea care întruchipa « dansul », « personajul » pe scenă este Luly. Până și acum, când ascult muzica baletelor pe care le-am văzut cu ea, o văd; chiar în pas de deux-ul « Anton și Cleopatra » din « Faust », un pasaj scurt dar foarte expresif, o văd pe ea când aud muzica.

Viața a decis să-i aducâ un omagiu în sensul că Opera din Iași, prin Beatrice Rancea, directoarea generalà, a invitat-o să colaboreze cu ei. Acolo a montat un « Lacul Lebedelor » absolut formidabil. Se știe că coregraful Oleg Danovski a montat cea mai frumoasă coregrafie a acestui balet, mai ales la actul IV. Dacă Ileana Iliescu a pâstrat idea lui de lebede albe în acel act, fiecare mișcare din tot baletul este un dans. Se simpte influența Maestrului Romanovski, pentru care fiecare mișcare era un dans; absolut nimic nu este gratuit, forțat, muzica și dansul sunt unul și același lucru !

Mi-a fost totdeauna greu să mă uit la dansurile așa numite de caracter, care mi se par adăugate la balete tradiționale, deși la vremea lor era normal și în libret sunt logice. La Ileana Iliescu, aceste dansuri curg de la sine; fiecare pas, fiecare mișcare est un dans, armonios, frumos.

Am avut onoarea de a-l cunoaște și de a lucra cu Maestrul Romanovski care atunci era pensionar și aproape de plecarea de pe lumea asta. Și el și-a păstrat o ținută foarte elegantă pînă la sfârșit. Anna Pavlova, care a dansat cu el la Londra, i-a spus că nu văzuse nicodată un bărbat cu mâini atât de frumoase! Și într-adevăr, avea și el o manieră de a le mișca pe pare i-a tranmis-o Ilienei Iliescu.

Transmiterea cunoștiințelor este o știință complexă. Întâi trebuie să știm să transmitem, apoi, cel care primește cunoștințele trebuie să aibă talent sau, echivalentul acestuia, o știină inconștientâ și cel care o scoate la suprafață este maestrul. Niciodată nu s-a putut face un artist din cineva fără călitâți.

Ileana Iliescu în « Florea de Piatră ». O poză extraordinar de frumoasă (comentariu într-un alt articol mai târziu).
Ileana Iliescu în Don Quijote

Legatură la :

Votre commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l’aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google

Vous commentez à l’aide de votre compte Google. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l’aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l’aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

Connexion à %s